مریم محمدخانی، دبیر تحریریه‌ی ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده، گفت: طرح مینا محبی برای کاراکتر مجله‌ی لاک‌پشت پرنده نظر داورها را جلب کرده است. داوران معتقد بودند این طرح یگانه است، از این نظر که خودش است و آدم را یاد شخصیت کارتونی یا لاک‌پشت دیگری نمی‌اندازد، حرفه‌ای طراحی شده و این قابلیت را هم دارد که همین الان مجسمه‌اش ساخته شود.
فراخوان مسابقه‌ی طراحی کاراکتر/شخصیت برای مجله‌ی لاک‌پشت پرنده آبان سال جاری منتشر شد و مهلت ارسال آثار ششم آذر بود که تا پایان آذرماه تمدید شد. در فراخوان تأکید شده بود که :«تا حد امکان کاراکتر به گونه‌ای طراحی شود که در اشکال و قالب‌های گوناگون مانند عروسک و انیمیشن و نیز برای استفاده در مجله و سربرگ قابل استفاده باشد». جایزه‌ی مسابقه نقدی بود و اعلام شده بود که به طرح برگزیده بین سه تا چهار میلیون تومان اهدا می‌شود.
محمدخانی درباره‌ی این مسابقه و تعداد طرح‌های رسیده توضیح داد: زمانی‌که در جلسات تحریریه برای راه‌اندازی مجله تصمیم گرفتیم طراحی کاراکتر لاک‌پشت پرنده را به مسابقه بگذاریم، نمی‌دانستیم قرار است با چه چیزی روبه‌رو شویم. نمی‌دانستیم کاراکتری به دست‌مان می‌رسد که علاوه بر داورهای‌مان، خودمان هم بپسندیم؟ در مدت یک ماه، بیشتر از صد و بیست تصویرگر و گرافیست، طرح‌های‌شان را برای ما ارسال کردند. چون محدودیتی در ارسال کاراکتر توسط طراح وجود نداشت، از این صد و بیست نفر نزدیک دویست و پنجاه طرح به دست دبیرخانه‌ی این مسابقه رسید.
وی درباره‌ی گروه داوران و روند داوری گفت: بیست و دوم دی ماه بود که هیئت داوران متشکل از فرشید مثقالی، محمودرضا بهمن‌پور و مهدی حجوانی به دفتر لاک‌پشت پرنده آمدند تا آثار ارسال شده را داوری کنند. کیانوش غریب‌پور هم که از اعضای هیئت داوران بود، نظرش را مکتوب ارسال کرده بود و نتوانسته بود در جلسه حاضر شود. محمودرضا بهمن‌پور معتقد بود که طرحی باید انتخاب شود که از نظر نشانه، بیشترین کارکرد را داشته باشد. علاوه بر این، پتانسیل استفاده‌های دیگر هم داشته باشد. مثلا بشود انیمیشن آن را ساخت، عروسکش را هم ساخت و... فرشید مثقالی هم روی خلاصه بودن طرحی که انتخاب می‌شود تأکید کرد. آخر جلسه، وقتی طرح‌هایی که از نظر داورها این قابلیت‌ها را نداشت از روی میز کنار رفت، یک طرح ماند. طرح مینا محبی آن‌قدر نظر داورها را جلب کرد که فکر کردند این کاراکتر با این پره‌های هلی‌کوپتر بالای سرش خودِ خود «لاک‌پشت پرنده» است. هیئت داوران حاضر در جلسه‌ی داوری فکر می‌کردند که خوب است روی صورت این کاراکتر کار شود. پس از مینا محبی خواستیم تا کاراکتری طراحی کند با صورتی مهربان‌تر. مینا محبی روی طرح اولیه‌اش کار کرد و چند طرح برای ما آورد و دست‌آخر، ما لاک‌پشتی داشتیم که روی بدنش خال‌های رنگی دارد، جوراب‌های لنگه به لنگه پوشیده، یک کلاه قرمز دارد و یک لبخند بزرگ قرمز. طرح نهایی ازنظر گروه داوری شایسته‌ی تقدیر بود.



لاک‌پشت پرنده نشریه‌ای برای ارزیابی خدمات و صنایع فرهنگی کودکانه است که به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی مهدی حجوانی هر ماه ویژه‌ی خانواده‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس منتشر می‌شود.


بازتاب این خبر در خبرگزاری ایبنا، سایت کتابک