با ۲ هفته تاخیر برنامه‌های روز جهانی کتاب کودک و نوجوان در ایران برگزار می‌شود

لالایی خواندن برای یک روز جهانی

روز جهانی کتاب کودک، آرام در کشورمان سپری شد، اما اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران در مراسمی که روز 29 فروردین در خانه هنرمندان برگزار می‌شود گردهم می‌آیند و از مهدی حجوانی، نویسنده و منتقد پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان تقدیر و برنامه‌های این روز را برگزار می‌کنند. در چنین شرایطی نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان هم از وضعیت کتاب‌های این گروه سنی سخن می‌گویند.

به گزارش جام‌جم، دوم آوریل هر سال برابر با چهاردهم فروردین، با نام روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده است. در کشورمان نیز، روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ به رسمیت شناخته شده‌ است. به همین دلیل همه ساله برنامه‌های متنوعی در سطح جهان برای این روز برگزار می‌شود؛ اما روز شنبه در سراسر کشور هیچ خبری مرتبط با این رویداد نبود که چرایی آن را و همچنین وضعیت ادبیات کودک و نوجوان را در ادامه واکاوی کرده‌ایم.

روز جهانی با 2 هفته تاخیر

از آنجا که روز جهانی کتاب کودک با تعطیلات نوروزی در ایران همراه است، معمولا برنامه‌های مرتبط با آن با اندکی تاخیر برگزار می‌شود. معصومه انصاریان، دبیر و سخنگوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره برنامه‌های امسال این روز در ایران بیان کرد: ما هر سال یک دیدار نوروزی در اولین پنجشنبه نوروز میان اعضای انجمن داریم که این برنامه را روز ۲۹ فروردین برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال انجمن برای روز جهانی کتاب کودک، تقدیر از مهدی حجوانی است. نکوداشت فعالان عرصه کتاب کودک در ایران از سال‌ها پیش باب بوده و بر همین اساس از چهره‌هایی مانند فریدون عموزاده خلیلی، هوشنگ مرادی‌کرمانی و احمدرضا احمدی تاکنون قدردانی شده‌است. نکوداشت آقای حجوانی هم بر همین اساس برگزار می‌شود.

مهدی حجوانی متولد نخستین روز سال ۱۳۳۹ در تهران است که شهرتش به‌خاطر کتاب‌های حوزه کودکان و نوجوانان و نقد در این زمینه است. او از موسسان مجله پژوهشنامه است که فصلنامه‌ای پژوهشی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان است. همچنین حجوانی سال‌ها سردبیر ماهنامه کتاب ماه کودک بوده و از موسسان جایزه لاک‌پشت پرنده محسوب می‌شود که چهار سال از عمر آن می‌گذرد. اما از دیگر برنامه‌های روز جهانی کتاب کودک که ۲۹ فروردین در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و انصاریان به آن اشاره می‌کند، تجلیل از برگزیدگان جلسات قصه‌خوانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. انجمن در طول سال هر یکشنبه در میان این جلسات را برگزار می‌کند و قصد دارد در این مراسم برگزیدگان این جلسات در طول سال را معرفی و از آنها تقدیر کند.


منبع